Úplne nový Mégane E-TECH si dláždi cestu k bezuhlíkovej mobilite. Nulové emisie na cestách a dizajn s použitím recyklovaných batérií, ktoré sa dajú na konci cyklu opäť recyklovať.
Quentin, environmentálny pracovník v Material Engineering rozpráva príbeh o aute, na ktorom sa podielal.
„Úplne nový Mégane E-TECH bol od začiatku navrhnutý s ohľadom na obehové hospodárstvo. Tento elektrický model vyrobený vo Francúzsku, v továrni v Douai, odráža záväzok automobilky zachovať primárne zdroje prostredníctvom lokálnej výroby aj vďaka spolupráci s dodávateľmi a recyklačnými spoločnosťami,“ hovorí Quentin, Environmental Officer v Material Engineering.
Každý deň z výrobných liniek v závode Douai v rámci centra ElectriCity vychádzajú stovky vozidiel. Model, ktorý sa spolieha na čo najlokálnejšie dodávateľské reťazce a využíva čo najviac recyklovaného materiálu, stelesňuje základné hodnoty zodpovednej výroby. 70 % jeho celkovej hmotnosti pochádza z miestnych zdrojov v Európe.
Už žiaden odpad!
Vozidlo bolo navrhnuté tak, aby sa optimalizovalo využitie zdrojov. Hliník sa používa na množstvo častí karosérie. Je ľahký, a tak pomáha znižovať celkovú hmotnosť, čím zvyšuje dojazd vozidla. Znamená to tiež, že dodávateľský reťazec možno ďalej optimalizovať. Zvyšný materiál sa môže ďalej recyklovať do výrobného procesu. Ako? Pri lisovaní plechu, namiesto toho, aby sa odrezky vyhodili, sa posielajú späť pôvodnému dodávateľovi. Po vytriedení, rozdrvení a prerobení sa posielajú späť do továrne, aby sa zlisovali na viac častí. Proces tak pomáha znižovať uhlíkovú stopu výroby a zabezpečuje dostatočné zásoby materiálu.
Recyklované materiály v interiéri
Vo vnútri vozidla je mnoho dielov, ako palubná doska, stredová konzola, opierky hlavy či koberce, ktoré sú vyrobené z recyklovaných materiálov. Každé auto má najmenej 28 kilogramov recyklovaného plastu. To ďalej pomáha spoločnosti dosiahnuť jej ciele v oblasti znižovania uhlíkovej stopy. Do roku 2030 chce automobilka Renault používať vo svojich vozidlách 33 % recyklovaných materiálov.
Znova použiteľné batérie?
Úplne nový Mégane E-TECH posúva svoje ekologické ambície ešte ďalej, pretože pripravuje pôdu pre nové projekty súvisiace s recykláciou materiálov a kovov používaných na výrobu batérií. Tieto recyklované časti sa jedného dňa použijú na výrobu nových batérií v továrni Gigafactory, v Douai, ktorá otvorí svoje brány v roku 2024.
Celkovo je úplne nový Mégane E-TECH Electric z 90 % recyklovateľný. Znamená to začiatok novej éry so silnejšími záväzkami a väčšou zodpovednosťou.