Porsche a Audi v F1, nemysliteľné sa stáva skutočnosťou. Nemecká automobilka presadzuje svoje plány pre seriál F1 a nedávno v oficiálnom vyhlásení uviedla, že posledná zelená pre tento krok príde po finalizácii nových motorových predpisov F1 pre rok 2026. Generálny riaditeľ VW Group Herbert Diess však v pondelok vo videu na YouTube odpovedal na otázky obyvateľov mesta Wolfsburg o tom, ako pokročila spoločnosť vo svojich prípravách.
Informáciu potvrdil sám Herbert Diess
Keď Diess otvorene hovoril o F1, povedal, že boom, ktorému sa preteky veľkých cien tešia na kľúčových trhoch, ako je USA, plus príležitosti, ktoré ponúka úplne nové pravidlá v roku 2026, znamenali, že existuje príležitosť urobiť krok, ktorý sa už nebude opakovať.
„Formula 1 sa celosvetovo vyvíja mimoriadne pozitívne,“ povedal. „Marketing, ktorý sa tam deje, plus Netflix, viedli k výraznému nárastu sledovanosti F1 aj v USA. Ázia výrazne rastie, a to aj medzi skupinami mladých zákazníkov. Ak sa pozriete na veľké športové udalosti alebo udalosti vo svete, je to tak, že v motoristickom športe je to skutočne len Formula 1, ktorá sa počíta a je čoraz diferencovanejšia.
„Ak robíte motoršport, mali by ste robiť Formulu 1, pretože tam je vplyv najväčší. Navyše nemôžete vstúpiť do Formuly 1, pokiaľ sa neotvorí technologické okno, čo znamená, že ak sa tam chcete dostať, musíte zmeniť pravidlá: takže že všetci začínajú odznova z toho istého miesta.
Diess potvrdil, že názov VW nebude súčasťou plánov spoločnosti F1, namiesto toho sa Porsche aj Audi zaviazali vstúpiť do F1 samostatne. Porsche bolo najviac spojené s Red Bullom, keďže Diess potvrdil, že plány spoločnosti boli „konkrétnejšie“ ako Audi, ktoré sa ešte nerozhodlo o partnerovi. „VW sa do toho nezapojí,“ povedal. „Nepasuje a značka sa nezúčastní.“
Porsche a Audi v F1: obe značky majú zelenú
Diess povedal, že pri značkách Porsche a Audi, ktoré majú veľké ambície zvýšiť predaj v dlhodobom horizonte, bol prechod do F1 nerozumný – najmä s analýzou, ktorá ukazuje, že programy F1 by mohli pomôcť dosiahnuť zisk pre tieto dve automobilky.
Prečítajsi tiež: Aký vplyv má Renault Megane E-Tech na životné prostredie?
„Porsche musí byť najšportovejšou automobilovou značkou na svete, takže Porsche musí robiť motoršport,“ uviedol. „A prichádzate k záveru: ak Porsche robí motoršport, najefektívnejšia vec je robiť F1-ku. Takmer to musíte zaškrtnúť.“ Dodal: „Audi je oveľa slabšia značka ako Porsche. Nemôže požadovať takú vysokú cenu. Audi má v skutočnosti pre Formulu 1 ten lepší prípad, pretože má pre značku oveľa väčší potenciál.“
Aj keď Diess hovorí, že vstup do F1 pre Porsche a Audi dáva úplný zmysel, odhalil, že nie každý v predstavenstve VW túto ideu plne podporuje. V čase, keď automobilový priemysel prechádza transformáciou v súvislosti s prechodom na elektrické vozidlá je ovela náročnejšie obhajovať takýto krok.
Nejednotné hlasovanie a vývoj motorov
„Diskusia v Rade nebola jednotná,“ povedal. „Určite máme strategicky iné priority. Nie je to nevyhnutne motošport, ale naše autá musia byť technicky aktuálne, musíme vedieť jazdiť autonómne, potrebujeme softvérové schopnosti, potrebujeme batérie pre naše autá. Máme dosť na to, aby sme robiť a v skutočnosti nemusíme robiť Formulu 1.
„Naše prémiové značky však tvrdia, že je to najdôležitejšia páka na zvýšenie hodnoty značky a na to, aby sme mohli za autá ubrať trochu viac z hľadiska ceny. A tiež na to, aby ste konkurencii ukázali, že máte špičkovú technológiu, napr. spoločnosti Audi. „Preto za to hlasovalo predstavenstvo aj dozorná rada. Audi sa ešte musí rozhodnúť, v akej konštelácii as akým tímom. Obaja však začali vyvíjať motory.“